Navigation Menu+

‘Halfpenny’ plastic in de schroef

Posted on 9 sep, 2016

Halfpenny Pier plastic in de schroef

6 augustus 2016

Na een lange oversteek, van Oostende via Nieuwpoort naar Harwich, voeren we ’s nachts om 02.30 uur langs Felixtowe, verlangend naar een ligplaats en ons bed. De eerste mogelijkheid, zo had ik in de vaarwijzer Engelse Oostkust van Anje Valk gelezen, is de steiger van ‘Halfpenny Pier’ bij de monding van de River Stour. Niet moeilijk te vinden in het donker. De steiger wordt o.a. gebruikt door het ‘voetveer’ van de aan de andere oever gelegen jachthaven Shotley Marina. Daar ’s nachts binnenlopen is wat lastiger, vanwege de smalle geul naar de haven en de sluis waar je nog doorheen moet. Halfpenny Pier is dan makkelijker en sneller.

We voeren er maar eens langs en constateerden dat het er al behoorlijk vol lag. Maar aan de binnenzijde, tussen steiger en vaste wal, leek nog wat ruimte. Daar lagen wat vissersbootjes aan moorings waar we tussendoor moesten manoeuvreren. En eenmaal er in, is het niet zo makkelijk om weer te keren en naar buiten te varen, zeker niet met de wind die daar wat ongelukkig naar lagerwal kwam.

We vonden een plek langs de aanloopsteiger. Maar toen we er eenmaal lagen zagen we het bord: ‘All yachts prohibited’. Het blijkt de ligplaats van een visserschip te zijn. Maar wel de enige plek die nog vrij is. Tja, die visser kan ’s nachts of ’s morgens heel vroeg terugkomen natuurlijk. Zullen we dan toch maar losmaken er zien dat we weer naar buiten varen? Lastig vanwege lagerwal, duisternis en beperkte ruimte, maar we proberen het. Bij het achteruitslaan doet de motor opeens vreemd. Hij draait wel, maar de voortstuwing is weg en het lijkt alsof ie heel zwaar loopt. Mijn conclusie is snel gemaakt: er zit iets in de schroef. Bij het binnenvaren was mijn oog al even op een wit stuk plastic gevallen, dat daar ronddreef.

Goed, zo kunnen we dus niet weg, dan maar blijven liggen. Vissersplaats of geen vissersplaats. We gaan naar binnen, drinken nog even een borrel en gaan ons bedje in.

Halfpenny Pier in Harwich

De aanlegsteiger ‘Halfpenny Pier’ in Harwich ligt in de zomer vaak vol.

De volgende ochtend rond half negen worden we wakker en horen we mensen praten op de steiger. Het blijkt de havenmeester te zijn die zijn havengeld komt innen. Als hij bij ons aankomt zegt hij: “Your very lucky. If the fischerman was coming back this night, he would ram ya!” Ik leg uit dat we wel weg wilden, maar de mogelijkheid niet hadden, wijzend naar het onderwater-achterschip. Gezien het tij op dat moment was het raadzaam om maar meteen de zwembroek en snorkel voor de dag te halen.

Gewapend met ons broodmes en voor de zekerheid aangelijnd, ga ik te water. Het water is fris en troebel, maar na een keer of drie duiken lukt het me – onder toeziend oog van de vriendelijke havenmeester – om het taaie plastic van de schroef te verwijderen. Gelukkig, dat is opgelost. Een paar weken later, toen de motor begon te stampen als gevolg van kapotte motorsteunen, moest ik nog wel even aan dat stuk plastic terugdenken…

Het was een aparte start van onze vakantiedagen in Engeland. Maar na een lekkere douche en traditioneel Engels ontbijt op Halfpenny Pier, konden we genieten van de mooie omgeving en voeren we over de River Orwell naar Pinn Mill.

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

1. Vakantie 2016 | Dommelaer - […] dus ca. 02.30 in het pikkedonker, na een mooie zeiltocht. Wat er bij aankomst gebeurde lees je in dit…
  2. Vakantie 2018: plan was zuidwest, praktijk is zuidoost. | Dommelaer - […] Pier gaan liggen om wat boodschappen te doen. De havenmeester herkende ons nog van het ‘plastic in de schroef‘…