Navigation Menu+

Het inbouwen van de ankerlier

Posted on 25 mrt, 2015

Ankerlier inbouwen

Na ons eerste seizoen werd duidelijk dat een van de eerste wensen een goede elektrische ankerlier is. De boot was uitgerust met een aluminium Fortress anker aan ca. 25 meter lijn met 3 meter ketting-voorloop. Prima anker, maar we hebben toch liever een wat zwaarder hoofdanker op de boeg met volledige ketting. En dat gewicht (al gauw 75 kg.) haal je met de hand niet makkelijk binnen.

Na uitgebreid vergelijken viel de keuze op een Maxwell RC10 ankerlier voor 8 mm. ketting. Met 1000 Watt voldoende kracht voor ons schip en zeer degelijk geconstrueerd. Op basis van 3x het gewicht van het complete ankergerei (ketting/lijn + anker) hebben we een minimale trekkracht nodig van 3 x 75 = 225 kg. De RC10 heeft een maximale trekkracht van 700 kg, dus een behoorlijke overcapaciteit. En dat is een prettig gevoel!

Bij het kopen van een ankerlier is het toch fijn als je het product eerst even in je handen hebt, in plaats van ongezien online te kopen. Toen we bij Klaas Mulder in Amstelveen de doos openmaakten en de solide constructie konden ‘voelen’, was de keuze snel gemaakt. We wilden ook geen risico lopen om mindere kwaliteit aan te schaffen, want inbouwen kun je maar één keer doen i.v.m. de gaten die in het dek moeten komen. Dan maar iets meer uitgeven en kiezen voor kwaliteit. Zoals we wel vaker doen.

Thuis wordt eerst de beschrijving en het aansluitschema goed bestudeerd. Het blijkt dat we voor de installatie behoorlijke accukabels nodig hebben. Gezien de totale lengte (heen en terug naar de accu’s die achterin het schip staan) zijn kabels nodig van 50 mm². We hebben geluk: onze overbuurman werkt bij een kabelfabrikant en regelt een ‘monster’ van 20 meter, + kabelklemmen en een perstang. Zo kunnen we alles netjes en professioneel installeren.

De ankerlier moet op het dek, vlak achter de ankerbak komen, waarbij de ketting via een pijp in de bak gaat uitkomen. We kunnen ‘m niet op het luik van de ankerbak monteren, want dat is van hout. De ketting gaat dus niet loodrecht naar beneden maar schuin naar voren de ankerbak in. Hopelijk hebben we genoeg ‘vrije val’ om de ketting goed in de bak te laten lopen (Dit blijkt gelukkig het geval).

In het pakket wordt een papieren zaagmal bijgeleverd. Zorgvuldig meten en uitlijnen, nog een keer controleren en dan nog maar een keer… Dan de gatzaag in je dek (slik). ca, 15 mm, teak en 3 mm. staal was niet echt een probleem. Vervolgens nog een preciesiewerkje: het ovale gat in de ankerbak waar de schuine kettingpijp in moet komen. Uit praktische overwegingen heb ik die niet van staal maar van PVC-pijp gemaakt. Makkelijker te bewerken en je hoeft niet te lassen. Door het maken van twee kunststof ‘kit-pakkingen’ kon de doorvoer netjes waterdicht worden gemaakt. Mocht deze constructie naar verloop van tijd toch geen stand houden dan kan het altijd nog in RVS worden gemaakt.

Om ervoor te zorgen dat de aansluiting van de lier op het dek goed wordt afgedicht, heb ik een teakhouten plint gemaakt. Door deze stevig op het teakdek te kitten voorkom je dat er water via de rubber naden tussen de teakdelen onder de lier kan komen en de lichte bolling van het dek wordt ermee opgeheven. De bovenkant van de plint is uiteraard volledig vlak, dus daar sluit de pakking van de lier goed af.

Ten slotte met hulp van mijn goede vriend Eric de elektrische aansluitingen gemaakt, netjes met een schakelaar voor de bediening via het switch-panel (de kabel hiervoor was reeds aanwezig). Mooi moment als je ‘m voor de eerste keer laat draaien…