Navigation Menu+

Onderwaterschip gestraald

Posted on 16 mei, 2018

Kort nadat de Dommelaer in het najaar van 2017 weer in Eindhoven op de wal was gezet, was er toevallig iemand van Akzo-Nobel / International Paint op de jachthaven. Zij was metingen aan het doen bij een stalen schip dat problemen had met de antifouling. Een mooie gelegenheid om ook even naar ons onderwaterschip te laten kijken. Ik had gezien dat de plekken die in vorig jaar behandeld had nu weer slecht waren. Op diverse plaatsen tot op het blanke staal de verf eraf. Er werd laagdikte gemeten en met een loupe gekeken. Maar ja, dan is de conclusie minder mooi. “Er zit over het algemeen behoorlijk laagdikte op, maar zoveel verschillende oude lagen, dat de hechting een probleem is. Je kunt het blijven bijwerken, maar de enige goede oplossing is alles eraf halen en het verfsysteem opnieuw opbouwen”.

Dit soort plekken geeft wel aan dat het verfsysteem niet meer voldoet.

Nou bedankt dan. Maar we hebben er niet heel lang over nagedacht. Als we dit nu meteen laten doen is het onderwaterschip voor vele jaren een zorg minder.
We zijn gaan zoeken naar straalbedrijven die met de boot vanuit Eindhoven of Zeeland goed bereikbaar zijn. Zo kwamen we uit bij H-B Jachtservice in Kerkdriel. Op 20 april 2018 zijn we er vanuit Eindhoven naar toe gevaren en de volgende dag lag de Dommelaer in de loods waar gestraald wordt.

Een weekje naar binnen…

De behandeling bestond uit het volledig blank stralen van het onderwaterschip, tot aan de waterlijn. Vervolgens 2 lagen Interprime (epoxy-primer) spuiten tot een laagdikte van 250 mu. Daarna nog een laag Interprotect van 125 mu gespoten, gevolgd door 2 lagen Interspeed, harde antifouling.

Onderwaterschip gestraald. Geen glimmend metaal maar een ietwat ruw oppervlak.

Na het stralen lijkt het alsof het oppervlak mat-grijs is geverfd. Dat komt door de ruwheid van het oppervlak (SA2.5). Dit zorgt voor een optimale hechting van de epoxy, iets wat je met de hand nooit zult bereiken. Een stalen schip met de hand kaal maken is sowieso niet te doen, zeker niet als de boot buiten ligt. Een beetje vocht in de lucht is al genoeg om het oppervlak (onzichtbaar) te laten oxyderen wat ten koste gaat van de kwaliteit. Stralen in een hiervoor speciaal geconditioneerde ruimte is gewoon de beste oplossing.

De epoxyprimer zit er op. Een maagdelijk witte onderkant met vakkundig gerepareerde schroefaskoker.

Stralen betekent ook dat alles wat in het staal zit zichtbaar wordt. Zo zie je nu de ‘knikjes’ van het walsen/zetten, waar die aanvankelijk met veel plamuur waren weggewerkt. Maar plamuur is minder sterk dan een verfsysteem wat direct op het materiaal is aangebracht, dus eigenlijk wil je zo min mogelijk plamuur op je onderwaterschip.
En we zagen nog iets meer… een aantal gaatjes aan de onderzijde van de schroefaskoker! Blijkbaar zat die vol met zeewater en was er van binnenuit al een aantal jaren roestvorming. Bij het inbouwen van de schroefas moet daar iets niet goed zijn gegaan. Gelukkig kon H-B Jachtservice een goede reparatie verrichten door een stuk plaat over de onderkant van de koker te lassen. En de watergesmeerde schroefas was gelukkig niet beschadigd. Heel goed dat dit nu aan het licht kwam!

In de antifouling en klaar voor tewaterlating.

De hele operatie heeft zo’n 2 weken in beslag genomen, inclusief een aantal dagen op de wal staan om het systeem goed te laten uitharden. En we mogen stellen dat we zeer tevreden zijn over het resultaat én de uitstekende service van H-B Jachtservice. Dat het woord ‘service’ in hun naam staat is ook helemaal terecht. Henk en Brien, de twee eigenaren, zijn gewoon ontzettend fijne mensen om mee te werken. Dat bleek bijvoorbeeld toen we voor de tewaterlating problemen hadden met het terugplaatsen van het roer. Geen onvertogen woord over de extra tijd die dit heeft gekost en alle hulp die nodig was werd geboden.

OK, je boot laten stralen en voorzien van een nieuw verfsysteem (met garantie) is natuurlijk wel een investering. Maar als je daarmee jarenlang kunt besparen op onderhoud (afspuiten moet voorlopig voldoende zijn) dan verdien je al snel een groot deel terug en het bespaart je een hoop werk. Die tijd kun je dan weer aan ander soort bootklussen besteden…