Navigation Menu+

Project kajuittafel

Posted on 15 jun, 2014

Toen we de Koopmans 33 kochten was deze niet uitgerust met een kajuittafel. De vorige eigenaar gebruikte de kajuit voornamelijk als speelruimte voor de kinderen en “dan zit zo’n tafel alleen maar in de weg”. Wij dachten daar iets anders over.

Studie en voorbereiding
Het project is begonnen met het verzamelen van allerlei afbeeldingen van kajuittafels en nadenken over het juiste model en constructie. Eén ding was duidelijk: de mastpaal die midden in de kajuit staat, moest als het ware door de tafel heen gaan lopen. En we wilden een opbergvak voor drie flessen drank :-). De ruimte en vorm van de vloer en zitbanken zijn bepalend voor het model en de afmetingen. Eerst werd daarom een globaal model van het tafelblad uit spaanplaat gezaagd, zodat er ‘gepast’ kon worden. Met behulp van Google Sketchup, waarmee ik eerst enigszins moest leren werken,  heb ik een 3D tekening gemaakt. Gewoon voor het idee.

Materiaal
Als de vorm en constructie zijn bepaald, kun je uitmeten wat je nodig hebt aan materiaal. De tafel is gemaakt van 13 mm ‘edelplaat’, een watervaste multiplex met een toplaag van teak. Voor de lijsten is massief mahonie gebruikt. Voor het plaatmateriaal ben ik naar de Arnhemse Fijnhouthandel gereden, een van de weinige adressen waar dit plaatmateriaal verkrijgbaar is. Investering: ca. 250 euro voor een plaat van 122 x 244 cm, die keurig in delen werd gezaagd zodat ik ze in de auto kon vervoeren.

Methode
Eerste idee was, om de benodigde vormen met ronde hoeken en lijstwerk op een computergestuurde freesbank te laten maken. Daarvoor moet het ontwerp als een CAD-tekening worden aangeleverd (Vanuit Google Sketchup zou dat mogelijk moeten zijn) en daaruit dient de computergestuurde freesbank in-geprogrammeerd te worden. Al met al geen eenvoudige en ook geen voordelige opgave. Alleen het programmeren voor het frezen zou al 600 – 700 euro gaan kosten. Niet doen dus.

Voor aanzienlijk minder geld kon ik bij de bouwmarkt een goede bovenfreesmachine aanschaffen. Je moet er even mee leren werken, maar als je aandacht besteed aan het maken van mallen en zorgvuldig te werk gaat, kun je er alles mee. Hans van der Zanden, mijn beste maat, had er al veel ervaring mee en heeft me goed op weg kunnen helpen. Bijvoorbeeld met de truc om cirkelvormen te frezen voor de ronde hoeken van mahonie. Je schroeft de bodemplaat van de freesmachine eraf en vervangt deze door een houten plaat met een deuvel erin als ‘passerpunt’. Een sleuf waar de frees doorheen gaat zorgt voor instelbare cirkelgrootte, zodat je de binnen- en buitenmaat nauwkeurig kunt instellen.

Constructie
Punt van aandacht was ook de manier waarop de tafel om de mastpaal in de kajuit komt te zitten. Mijn oplossing bestaat uit het in twee delen maken van de ‘tafelkast’, die d.m.v. blokken en bouten om de paal aan elkaar worden geklemd. Daaroverheen schuift het blad, dat weer met schuifsloten aan de onderkast wordt geborgd. Kwestie van nauwkeurig uitmeten…

In de hele productie van de tafel zit, met uitzondering voor het bevestigen van de scharnieren, niet één schroef verwerkt. Alle hout-op-hout verbindingen zijn verlijmd met D3 houtlijm. Als de oppervlakken die met elkaar verlijmd worden goed vlak en stofvrij zijn, ontstaat hiermee een zeer sterke verbinding. Werkt prettig en droogt snel. (Voor buitenwerk gebruik ik watervaste D4 constructielijm).

Afwerking
Voor de afwerking heb ik ‘Goldspar’ blanke lak van International gebruikt. Deze geeft een mooi zijdemat oppervlak en is speciaal ontwikkeld voor scheepsinterieur. De lak is bestand tegen lichaamszouten, en zeer krasvast. In totaal zitten er 7 lagen oop, de eerste lagen sterk verdund, zodat het hout goed geïmpregneerd wordt.