Navigation Menu+

Vakantie 2016

Posted on 24 aug, 2016

Engelse Oostkust - vakantie 2016

Onze zomervakantie van drie weken (31 juli t/m 20 augustus 2016) bracht ons via de Belgische kust naar de Engelse Oostkust.

De tweede dag ging er al iets mis. We lagen voor de sluis in Veere – sluisdeuren gingen net open – toen het alarm van de motor opeens afging. Het signaal dat er iets mis was met de koeling. We zijn voorzichtig naar het remmingwerk van de sluis gedreven, waar we konden vastmaken en de motor inspecteren. Het was al snel duidelijk dat alle koelvloeistof uit de motor was gelopen. Na het opnieuw vullen van het koelsysteem met water en antivries, kwam de oorzaak ook in beeld. Een lekkende verbinding van een koperen leiding op het motorblok. Met het aandraaien van de verbindingsbout was het euvel verholpen en konden we verder.

genua-gescheurdDe volgende dag alweer een probleem. Tijdens het kruisen  in een pittige bries vanuit Vlissingen naar Oostende, net voorbij Zeebrugge, zien we een gaatje in de genua. De stuurboord zaling is door het zeil geprikt. Zo snel mogelijk inrollen dat zeil. Maar na het lossen van de fokkeschoot begint het zeil te flapperen en verder te scheuren. Achterlijk helemaal aan flarden.

Motorend met het Grootzeil erbij, halen we Oostende. De volgende ochtend meteen bellen naar een zeilmaker. Iemand van Zeilmakerij Lefebvre staat binnen een uur bij ons aan boord. “Het achterlijk is rot. Dat rotte kunnen we misschien weghalen en dat het zeil weer repareren. Ik bel u over een uur”. Er werd keurig op tijd teruggebeld met de mededeling dat repareren inderdaad goed mogelijk was. De genua werd dan wel ca. 40 cm. op het achterlijk ingenomen en voorzien van een blauwe UV-band, ook ter versteviging. Prima plan, want die paar m2 genua konden we best missen. Wat we helaas minder goed konden missen was een aanslag op het vakantiebudget van 600 Euro. Maar ja, de volgende dag was het klaar en we konden in ieder geval verder.

We lagen nog twee dagen langer in Oostende, te wachten op wat minder wind (het waaide steeds 5-6 Beaufort) voor een oversteek naar Engeland. Het plan was om via Ramsgate naar Londen te varen, maar dat werd gezien de aanhoudende Zuidwesten wind lastig. In de weersverwachtingen was de windrichting behoorlijk variabel, van Zuidwest, naar West en Noordwest. Toen de wind wat meer ging ruimen leek Dover een goede optie en met dat plan zijn we vanuit Oostende vertrokken. Ter hoogte van Nieuwpoort bleek echter dat de wind weer wat terug draaide en was Dover opeens geen bezeilde koers. De oplossing was relatief eenvoudig. Overstag – ‘slag bij Nieuwpoort’ – en koers naar Harwich, waarbij we ons vaarplan op papier hebben aangepast. Wel een stuk langer, dus dat zou betekenen dat we de nacht doorzeilen en ’s morgens heel vroeg in Harwich arriveren. Dat werd dus ca. 02.30 in het pikkedonker, na een mooie zeiltocht. Wat er bij aankomst gebeurde lees je in dit artikel.

Royal Harwich Yachtclub
Wat volgde waren een paar schitterende dagen op de River Orwell, met uiteraard een bezoek aan de Butt & Oyster pubo en een mooie wandeling in Pinn Mill. Daarbij hebben we ook de
typische Engelse gastvrijheid en hoffelijkheid ervaren. We raakten in gesprek met ‘William’ (hij liep tegen de 80 jaar) die een mooie bungalow in de heuvels van Pinn Mill bewoond. Hij was in de tuin bezig toen we daar langs wandelden. Op onze vraag of ergens in de buurt nog eenpinnmill-wandelingbakker te vinden was voor vers brood, verontschuldigde hij zich dat er helaas niets in de buurt was. Maar hij wilde ons met alle plezier in de auto naar Ipswich brengen voor boodschappen bij de Lidl. ‘We love the Lidl”!
Dat was natuurlijk helemaal niet nodig, maar het werd de aanleiding van een mooi gesprek, o.a. over de wijze waarop de Engelsen na de bevrijding in Nederland zijn ontvangen. Engeland was Nederland nog wel wat verschuldigd zei hij, maar wij vonden eigenlijk het tegenovergestelde. Na ruim een half uur namen we afscheid, maar niet zonder dat hij ons een pak ‘Schottisch Bisquits’ had meegegeven. Daar komen we de winter wel meer door…

Vanuit Woolverstone zijn we naar Ipswich gevaren, waar we de trein hebben gepakt voor een dagje Londen. Lekker de toerist uithangen op de ‘Hop-on-Hop-off’ bus. Achteraf gezien is Ipswich een prima mogelijkheid om een dagje Londen te doen. De trein doet er ca. 1 uur en 15 minuten over en je staat op Liverpool Station, niet ver van de Tower Bridge.

dinghyDaarna weer richting zee en de River Deben opgevaren, waar het met onze diepgang van 1.80 meter goed opletten is de riviermonding. Ca. 2 uur voor hoogwater konden we veilig naar binnen en zijn we doorgevaren naar Waldringfield. Je ligt daar heel mooi aan een mooring, dus onze net aangeschafte bijboot kwam goed van pas. Op het terras van de ‘Maybusch Inn’ heb je een prachtig uitzicht en was het goed toeven.

 

River Deben Waldringfield

 

Vanuit de River Deben hebben we vervolgens de oversteek gemaakt naar Stellendam, een tocht van ca. 100 mijl. Zondagmorgen 14 augustus ca. 08.00 uur lagen we in de sluis. Op het Haringvliet ben je dan even ‘verlost’ van stroom en getijde, dat is dan ook wel eens lekker relaxed. Er liggen diverse moorings waaraan je prima kunt overnachten en de haven van Hellevoetsluit is ook gezellig, met mooie terrassen en een prima restaurant waar we lekker hebben gegeten. ‘En passant’ hebben we in de plaatselijke watersportwinkel nog een nieuwe overlooprail + slede voor het grootzeil kunnen aanschaffen.

hellevoetsluis

We kunnen terugkijken op een fantastische vakantie, waarbij Sylvia haar eerste oversteek naar Engeland heeft gemaakt. Volgend jaar ’s kijken of we de Engelse zuidkust kunnen bereiken…

Hieronder een korte foto-impressie van onze vakantie naar de Engelse Oostkust.