Navigation Menu+

Vakantie 2017, week 2: Brighton – Chichester

Posted on 31 jul, 2017

Dommelaer bij Selsey Bill

Deze week is in één woord samen te vatten: Tegenslag.
Een combinatie van (te) veel wind uit de richting die we op willen en 39+ graden koorts hebben ons aanzienlijk minder ver gebracht dan we hoopten.

Uiteindelijk hebben we 3 dagen in Brighton gelegen, toch weer een dag langer dan de bedoeling was, omdat er fronten over kwamen met harde wind uit het Zuidwesten. Maar op dinsdag 25 juli werd het rustig weer, met Noordwesten wind, kracht 3. ’s Morgens om 09.30 maakten we los en zetten we koers naar de kaap ‘Selsey Bill‘, waar je de Solent binnen vaart. Eerste stuk is nog even stroom tegen, maar de kentering zou zo’n twee uur later zijn, zodat we Selsey Bill in ieder geval met stroom mee kunnen ronden.

Onze precieze eindbestemming laten we op dat moment nog afhangen van ‘hoe het loopt’, maar het zal óf Portsmouth, óf Chichester Harbour worden. Deze laatste heeft de voorkeur, maar dan moeten we op tijd kunnen zijn om ruim voor laagwater (rond halftij) de ‘Chichester Bar’ te kunnen oversteken. Dit is een smal ondiep stuk in de monding van Chichester Harbour.

Selsey Bill

Na een uurtje of twee zeilen wordt de wind steeds minder. Ondanks dat we al stroom mee hebben, blijft de snelheid ruim onder ons schema. Dan de motor maar weer bij. Bij Selsey Bill richten we ons op de korte route binnendoor via de ‘The Looe’, tussen ‘Cross Ledge’ en ‘Boulder Bank’. Dit is de kortste route, maar alleen ‘te doen’ als er geen harde wind tegen stroom staat. Want hier kan een bijzonder vervelende zee ontstaan.

Doorvaart bij Selsey Bill

Doorvaart bij Selsey Bill… spannend!

Intussen begint de wind weer aan te halen en in no-time staat er een dikke windkracht 4 tot 5. Snel de zeilpakken aangetrokken en een rif in het grootzeil gezet. De motor houden we nog maar even bij en de fok ingerold. Zo varen we richting de boeien die de smalle doorgang markeren. Best spannend… Nadat we de doorgang gepasseerd hebben komen we inderdaad in ruwer water, maar het valt uiteindelijk best mee en duurt ook niet lang. De fok gaat er weer bij en de motor kan uit.

Chichester Harbour

We kijken op de klok en besluiten Chichester Harbour aan te lopen. We zitten zo’n 2-3 uur voor laagwater en de monding is goed bezeild, maar we krijgen daar wel stroom tegen om binnen te komen (afgaand water). Ik voel me op dat moment al een tijdje niet lekker, dus verlang ook wel naar rustig liggen.
De aanloop is weer spannend, goed op kaart en dieptemeter blijven letten. De motor moet weer bij om snelheid te kunnen houden. Als we langs een boei varen zien we hoe ongelooflijk veel stroom hier staat. We ‘kruipen’ naar binnen.

We varen Chichester Harbour binnen bij Eastoke Point: flinke stroom tegen…

Aan bakboord zien we ‘Sparkes Marina’ waar ze een ligplaats voor ons hebben. Strijken van het grootzeil op smal snel stromend water met bootjes om je heen valt nog niet mee. Een ondiepe vaargeul (net genoeg water) leidt ons naar de haven. Zodra we liggen ga ik zelf ook plat, koortsig.

Hoge koorts en harde wind

Sparkes Marina ligt op Hayling Island. Er staan vakantiewoningen, sta-caravans en in veel voor- of achtertuintjes van woningen zie je bootjes gestald staan. Maar veel activiteit hebben we niet gezien. In de haven hoor je het voortdurende geluid van ‘fluitende’ masten door de harde wind. Op vrijdag hebben we een taxi naar Portsmouth genomen voor doktersbezoek. Conclusie: waarschijnlijk een virale infectie, die weer vanzelf over moet gaan. Kwestie van Ibuprofen/Paracetamol slikken en uitzieken.

Het weer op zaterdag werd iets beter, de zon kwam weer eens tevoorschijn. Met mijzelf leek het ook beter te gaan, dus een goed moment om ons weer eens te verplaatsen, want na 4 dagen hadden we het wel gehad met Sparkes Marina. Zo maakten we ons begin van die middag vast aan een mooring bij het plaatsje Bosham. Maar ja: stroom, regen, harde wind en wederom opstekende koorts weerhielden ons helaas van de mogelijkheid om met onze dinghy naar de wal te roeien (een behoorlijk stuk) en het schilderachtige plaatsje te bezoeken.

Helaas… we hebben Bosham hier alleen op afstand gezien 🙁

De volgende ochtend is het weer helemaal niks met mijn fysieke gesteldheid. Toen de havenmeester met zijn bootje langs kwam om liggeld te innen, adviseerde hij ons om naar Chichester Marina te gaan, waar we nodig een dokter kunnen raadplegen. Hij zou de haven alvast informeren dat we eraan komen. Even later komt er nog een RIB van de Haven Authorithy langs, om te vragen of we assistentie nodig hebben bij het varen naar Chichester Marina. En als we later de toegangssluis van de haven invaren, staat men al klaar om ons op te vangen en worden we direct voorzien van een ligplaats en alle benodigde informatie voor medisch advies. Grote klasse!