Navigation Menu+

Vakantie 2017, week 5: de Franse Kust

Posted on 19 aug, 2017

Het is maandagochtend 14 augustus 01.00 uur en we maken ons in St. Vaast-la-Hougue los van de steiger. Voorzichtig varen we in het pikdonker naar buiten, over het deel dat met laagwater droog valt. De diepte valt mee, er staat nu al zo’n 3 meter water.

Er staat helaas maar heel weinig wind, dus de motor blijft draaien. Er staat die dag nauwelijks wind dus we kunnen niet anders dan motoren. De zee is zo vlak als een spiegel en we varen onder een indrukwekkende sterrenhemel, met af en toe vallende sterren.

We varen de monding van de Seine op richting Honfleur. Het is opkomend water, dus we hebben zelfs een beetje stroom mee. Hier moet je niet in de volle ebstroom naar binnen willen varen! Er passeren enkele vissersschepen en een enorm zeeschip. Aan de kade voor Honfleur ligt zelfs een cruiseschip.

Het ‘Vieux Bassin’ in Honfleur.

Na een half uurtje wachten kunnen we de door de brug om af te meren in het ‘Vieux Bassin’. Je ligt hier midden in het super-toeristische Honfleur, omringt door volle terrassen. Er ligt één schip aan de gastensteiger met de Hollandse driekleur achterop. “Hee wat leuk, een schip met een VAB-vlag”, merkt Sylvia op. ‘Vrouw aan boord’ (VAB) is een besloten Facebook groep voor varende dames, die elkaar dus min of meer ‘digitaal kennen’. We meren af langs de ‘Mira-Ceti’, waar Sylvia en AnneMieke elkaar hartelijk begroeten. Het is een stalen rondspant-jacht van zo’n 38 voet, mooi schip om te zien. Daar past de Dommelaer uitstekend naast!

‘Vrouw aan boord’ een Facebookgroep, maar nu in levende lijve.

Een uurtje later ontmoeten we ook Jan van de Mira-Ceti, en twee dochters die met pa en ma vakantie vieren.

Sfeervol liggen in het Vieux Bassin van Honfleur.

Tijdens de borrel blijkt dat de Mira-Ceti, net als onze Dommelaer, bij firma De Ruiter in Heusden in de loods heeft gelegen en we elkaars schepen daar in 2014 hebben gezien. Toeval bestaat niet… We hebben weer een paar super-aardige mensen leren kennen die we zeker nog eens vaker zullen tegenkomen. Top!

Op woensdagmorgen 16 augustus verlaten we Honfleur en zetten koers naar Fécamp. Opnieuw staat er vrijwel geen wind, dus wéér motoren.

Naar Fécamp met picknick op het voordek

We varen Le Havre voorbij en halen de spinnaker tevoorschijn. Na het nodige gehannes met schoten en vallen lukt het om ‘m te zetten, compleet met spinnakerboom. Maar het beetje wind dat er is geeft niet voldoende druk om snelheid te maken. Helaas, spinnaker weer naar beneden en motor maar weer aan. We zetten de stuurautomaat erop en installeren ons op het voordek voor een ‘picknick’ lunch. Het is heerlijk weer en het uitzicht is prachtig: de krijtrotsen en groene hellingen van de Franse kust.

Vlakke zee en mooi uitzicht op de kust tussen Fécamp en Dieppe.

Als we in Fécamp arriveren ligt daar ook weer de Mira-Ceti. Al snel zitten we met AnneMieke en Jan van de Mira-Ceti,  aan de borrel op een ander schip. Een stalen Van der Stadt van Thomas en Anne uit België. Er staat een mooie fles Brut op tafel en de gezelligheid zit er al goed in. Even later komen er aan aantal verse oesters bij en Thomas komt zelfs met een snel geïmproviseerde warme hap naar buiten. Wat een ontzettend leuke en gastvrije mensen!Van Fécamp hebben we niet zoveel gezien omdat we er maar één nacht gebleven zijn. Wel een mooie haven tussen de krijtrotsen! Mogelijk komen we er nog eens terug en kunnen we wat langer blijven om de stad beter te bekijken.

Op naar Dieppe

Het is donderdag 17 augustus. Rond 13.00 vertrekken we uit Fécamp met het volle tij mee naar Dieppe, de volgende haven. Als we voor vertrek nog even diesel tanken blijkt dat er maar liefst 81,5 liter in de tank gaat die iets meer dan 80 liter meet. We waren dus bijna leeg! Voordeel: die rooie diesel zijn we nu wel kwijt.

We hebben de wind in de rug en varen bijna het hele stuk van 31 mijl ‘plat voor de wind’ met de fok uitgeboomd. De golven die achterop rollen zijn fors en het is intensief sturen. Maar de zon schijnt en we lopen er lekker door, al worden we wel door diverse boten ingehaald, zelfs eentje die een stuk kleiner is dan wij. Mmmm…

De haven van Dieppe.

In Dieppe zijn we twee dagen gebleven. We hadden het geluk dat het op zaterdag 19 augustus 2017 precies 75 jaar geleden was de de Dieppe Raid heeft plaatsgevonden. Er waren diverse expo’s en een uitgebreide herdenking. Heel indrukwekkend!

’s Avonds eten we heerlijke mosselen op een terras, met uitzicht op de haven.

De tentoonstelling over de Dieppe Raid in 1942 maakt diepe indruk.

Vanaf het kasteel in Dieppe heb je een mooi uitzicht op de kust en de stad.

Samen 120!

’s Middags kopen we een cadeautje voor Sylvia, zij is immers morgen (zondag 20 augustus) jarig. Bijzonder, omdat dit het moment is dat we allebei 60 zijn geworden, wat de reden was voor dit 6-weekse avontuur. Ook pakken we nog een gezellig terras, samen met Willem en Yvon, die met hun Westerly van 29 voet naar Engeland en de Kanaaleilanden hebben gezeild en nu ook langs de Franse kust varen.
Die avond gaan we op tijd slapen, want de volgende dag vertrekken we al om 06.00 uur. Helaas geen ontbijt op bed voor Sylvia…