Navigation Menu+

Winterklussen klaar, varen maar!

Posted on 22 apr, 2019

Koopmans 33 - Dommelaer

De winterberging van 2018 – 2019 zit er weer op, het nieuwe zeilseizoen kan beginnen!
Er zijn weer de nodige winterklussen afgewerkt. Allereerst was het nodig om onderin het voorschip een deel van het staal te behandelen. Als gevolg van lekkage bij de ankerbak, die inmiddels is verholpen, was er wat zeewater binnengekomen. Gevolg: een roestig gedeelte in het voorschip. Dus geen halve maatregelen, maar in het betreffende gedeelte alles kaal gehaald met behulp van een elektrische naaldhamer. Met dank aan de Eindhovense waterscouting voor het lenen! Vervolgens alles goed ontvetten en behandelen met 2-componenten epoxyprimer ‘YellowGreen’. Daarmee sluit je het staal dampdicht af, wat optimale bescherming geeft. Daaroverheen weer een bilgeverf.

Voorschip behandelen

Staalwerk voorschip in de epoxy-primer.

Nieuwe betimmering voorhut

En nu we toch in het voorschip bezig waren: de betimmering van de voorhut was al een paar jaar een doorn in mijn oog. Niet optimaal afgewerkt en geen ‘schappen’ langs het bed om spullen neer te leggen. Aldus ben ik wat gaan schetsen en al snel stonden we bij de Arnhemse Fijnhouthandel om teak edelplaat (7 mm) te kopen. Tja, weer een investering. Maar ‘de boot verdient het’ zullen we maar zeggen.

Schappen slaaphut - Dommelaer

Schetsen van de schapjes in de slaaphut.

 

De ronde lijsten van de schappen waren een uitdaging. Met de frees moesten die uit hardhout gemaakt worden, inclusief een precies passende uitsparing voor de legplank. De eerste versie, met mahonie lijsten, was niet helemaal een succes. De mahonie latten bleken enigszins getordeerd te zijn en dat was geen fraai gezicht. Poging 2 met teakhouten latten, was meer succesvol.

 

schappen in voorhut - Dommelaer

Rond lopende omlijstingen voor de schappen in de voorhut.

 

Om het plaatwerk dat tegen de wanden moet komen goed passend te krijgen, maakte ik eerst mallen van karton. Bakboord en stuurboord apart, want er zit altijd wel een aantal millimeters maatverschil tussen. Regelmatig was het thuis op zolder frezen, lijmen etc. om vervolgens weer half-fabrikaten mee naar de boot te nemen, te passen en waar nodig wat te corrigeren. De wanden lopen immers in de vorm van het schip, dus niets is helemaal rechtlijnig.

Mallen maken voor betimmering - Dommelaer

Zorgvuldig aftekenen en mallen maken als voorbereiding op het zaagwerk.

Om overal goed bij te kunnen moest ook de motor van de ankerlier gedemonteerd worden. En omdat het plaatwerk opnieuw gemonteerd werd, was dit tevens een goede gelegenheid om de voedingskabels van de ankerlier helemaal achter de schotten weg te werken. Eén en één is dus weer drie!

 

ankerlier-motor in voorschip

Ankerlier-installatie in de voorhut. Met een schot ervoor netjes uit het zicht.

Nu ook een DSC marifoon met handset in de kuip!

Ondertussen ook gewerkt aan het inbouwen van een nieuwe marifoon. De oude versie werkte wel goed, maar had geen DSC. Bovendien wilden we ook een extra handset in de kuip. De keuze viel op de Ray60 marifoon met een bedrade Raymic handset. We hadden ook voor draadloos kunnen gaan, maar dat is weer een stuk duurder en bovendien is het idee dat de handset altijd vast zit wel lekker. Kan ie ook niet per ongeluk overboord. De vijf meter kabel voor verbinding van de marifoon met de handset-aansluiting buiten was precies lang genoeg. Even werk om alles netjes op z’n plaats te krijgen, maar het werkt nu uitstekend. Ten opzichte van een losse handmarifoon is het bereik nu veel beter en heb je alle marifoonfuncties in de kuip beschikbaar.

Ray60 marifoon met handset in de kuip - Dommelaer

Ray60 marifoon met handset in de kuip. Bij zeegang wel lekker dat je niet naar binnen hoeft…

 

Elektra aan boord - Dommelaer

Eric aan de elektra-klus.

En nog wat elektra…

Ook aangepakt: de voeding van de stuurautomaat. Vorig jaar, toen de stuurautomaat een tijd hard moest werken tijdens de oversteek van Engeland naar huis, merkte ik dat het scherm van de plotter zwakker werd. De drive-unit van de EV100 stuurautomaat zat samen met de overige navigatie-instumenten op één voedingskabel en dat veroorzaakte spanningsverlies op de plotter. Met hulp van mijn elektra-maatje Eric hebben we de voedingen gescheiden, dus dat probleem moet nu ook verholpen zijn.

Gescheiden voeding stuurautomaat

Voeding van stuurautomaat-drive en overige navigatie-instrumenten zijn nu gescheiden en apart gezekerd via het switch-panel.

Trots op het trapje!

O ja, de zwemtrap. Die heeft ook een mooie upgrade gehad. Teakhouten treden op het RVS gemonteerd en betere RVS scharnieren gemaakt, met hulp van metaal-maatje Jos. In het uit het water klimmen is nu een stuk comfortabeler (althans, dat moeten we nog ervaren als het buitenwater weer wat meer op temperatuur is :-).

Dommelaer kraan winterberging

Tewaterlating april 2019.

 

Onderwaterschip schoon - Dommelaer

De schroefas en schroef zijn weer netjes schoon en behandeld met anti-pokkenvet.

En we kunnen weer zeilen!

Tot slot nog het onderwaterschip schoongemaakt, teaklijsten van garagedak in D1-D2 olie gezet, de waterlijn nog een strak geschilderd en de romp zorgvuldig gepoetst. Die laatste weken van de winterberging zijn altijd extra druk, dan valt er van alles samen. Bij de tewaterlating op 15 april was de Dommelaer weer om door een ringetje te halen. Het mooie Paasweekend hebben we benut om weer richting Zeeland te varen, de mast te plaatsen en ons eerste stukje te zeilen. Direct weer genieten!

 

Mast weer geplaatst - Dommelaer

Altijd lekker als de mast weer op z’n plaats staat. Hier in de haven van WSV Dintelmond.

 

De zeilen weer hijsen - Dommelaer

En ook de spi weer omhoog tijdens de eerste zeiltocht.